Дуже часто наші фахівці чують одне й теж питання: «Наше ТОВ було створено кілька місяців тому, діяльність поки не ведеться, з найманих працівників — лише директор. Немає діяльності, можна не платити заробітну плату директору?» Однозначну відповідь: « Ні, не можна». Директор є найманим працівником і його праця має бути оплачена. Розберемось, що загрожує підприємству, та які дії необхідно зробити, щоб все було в правовому полі.
Невиплата заробітної плати будь-якому працівникові, в тому числі й директору — це порушення трудового законодавства України. Штрафні санкції за таке порушення передбачено:
- ст. 265 КЗпП. Штраф накладається на роботодавця в розмірі 3-х мінімальних заробітних плат (далі — МЗП) в тому випадку, якщо затримка у виплаті заробітної плати складає понад місяця.
- ч. 1 ст. 41 КУПаП. Це адміністративний штраф, який накладається на посадових осіб підприємства, винних у допущені правопорушення (у нашому випадку цей штраф, за іронією долі, може бути застосований до директора підприємства). А розмір такого штрафу може становити від 30 до 100 НМДГ (від 510 до 1700 грн). Ситуація виглядає дещо абсурдно — сам собі не платив зарплату, і за це його можуть оштрафувати. Однак ніяких винятків з цього приводу законодавство не робить.
Виникає питання, невже нічого не можна зробити, адже немає діяльності, немає і грошей на заробітну плату навіть директору. Є кілька правових варіантів рішення даної ситуації:
1. Директора підприємства можна перевести на неповний робочий час або з самого початку прийняти на неповний робочий день або тиждень (ст. 56 Кзпп). Наприклад, з графіком роботи 1 година на тиждень. І тоді нема потреби нараховувати зарплату не менше розміру МЗП — адже зарплата повинна бути не менше МЗП за умови виконання норми робочого часу (40 годин на тиждень). А при неповному робочому часі оплата праці здійснюється пропорційно відпрацьованому часу окладу згідно зі штатним розкладом, але не менше ніж МЗП (ч. 2 ст. 56 Кзпп).
2. Інший варіант - це робота підприємства взагалі без директора. Така можливість передбачена ч. 2 ст. 65 Господарського кодексу, де сказано, що власник підприємства може здійснювати свої права по управлінню підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту та іншими установчими документами. В цьому випадку необхідно буде провести загальні збори учасників ТОВ, на яких прийняти рішення покласти обов'язки по управлінню підприємством на одного з засновників без укладення з ним трудового договору. Це рішення слід оформити протоколом. Зробіть все правильно! У протоколі треба обов'язково зазначити, що трудовий договір із засновником не укладається, а також перерахувати, які саме функції покладаються на цього засновника (складати та підписувати обов'язкову звітність, оформляти розрахункові документи, укладати договори від імені ТОВ і т.д.). Також ці дії необхідно провести у держреєстрі.
Є багато правових нюансів і все необхідно правильно оформити, щоб надалі не було до Вас ніяких питань і штрафів. Юристи та кадровики StartCompapy готові надати Вам правову допомогу у вирішенні будь-яких завдань.
Також додатково Ви можете прочитати статтю директор може працювати без заробітної плати, рішення суду